drsalehi1 4

12 علت اصلی حساسیت ناگهانی دندان!

دلایل اصلی حساسیت ناگهانی دندان!

از جویدن یخ، نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد یا گرم گرفته تا درمان‌ سفید کردن دندان، موارد زیادی می‌توانند باعث حساسیت دندان‌ها شوند. ما برای شما تمام روش هایی که باعث حساسیت ناگهانی دندان می شود را بررسی کرده ایم.

ممکن است ناگهان احساس سوزن سوزن شدن یا سوزشی مانند شوک در دندان های خود داشته باشید. متخصصان حساسیت دندان را به عنوان یک احساس کوتاه ناشی از یک محرک خارجی، مانند گرما و سرما، عقب نشینی لثه و …  تعریف می کنند.

هنگامی که عاج لایه محافظ خود را از دست می دهد، اعصاب داخل دندان نیز محافظ اصلی خود را از دست می دهند. متخصصان بیان می کنند که عصب دندان در صورت تحریک می تواند به شکل حساسیت ناگهانی دندان پاسخ دهد و این همان چیزی است که باعث درد می شود.

حساسیت ناگهانی دندان و مراجعه به دندانپزشک

شناسایی علت حساسیت ناگهانی دندان

در حالی که حساسیت ناگهانی دندان می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، مطالعات نشان می دهد که زنان، بزرگسالان جوانان 18 ساله و بیماران مبتلا به عقب نشینی بیشترین حساسیت ناگهانی دندان را تجربه می کنند.

فهرست علل حساسیت ناگهانی دندان بسیار طولانی است و برخی از آنها شرایطی هستند که نیاز فوری به معاینه دندانپزشک دارند. متخصصان دندانپزشکی می گویند چندین بیماری دندانپزشکی وجود دارد که باعث حساسیت دندان می شود که بیشتر آنها پس از بین رفتن پوشش محافظ عاج دندان آغاز می شود.

علت فشار دادن زبان به دندانها

برای یافتن علت حساسیت دندان، دندانپزشک شما به احتمال زیاد یک معاینه دهانی انجام می دهد و جزئیات مربوط به زمانی که این درد را احساس کرده اید، می پرسد. موقعیت هایی که باید مراقب حساسیت ناگهانی دندان بود عبارتند از:

دلایل حساسیت ناگهانی دندانتغذیه:

خوردن غذاهای اسیدی یا سفت می تواند به دندان های شما آسیب برساند. دندانپزشکان می گویند آبمیوه ها یا نوشیدنی های ورزشی می توانند حساسیت دندان را افزایش دهند.

جویدن یخ:

اگر عادت به جویدن یخ دارید، این عادتی است که باید آن را ترک کنید، زیرا جویدن یخ می تواند به مرور زمان مینای دندان شما را فرسوده کند یا از بین ببرد.

مسواک زدن تهاجمی:

هر روش سایشی می تواند حساسیت دندان را افزایش دهد. او خاطرنشان می کند که عاداتی مانند استفاده از مسواک با موهای سفت و مسواک زدن شدید دندان ها می تواند به حساسیت دندان کمک کند.

سفید کردن دندان ها:

متخصصان می گویند حساسیت ناگهانی دندان می تواند یک عارضه جانبی موقت پس از سفید کردن  دندان باشد، اما همچنین می تواند ناشی از استفاده از محصولات سفید کننده غیر استاندارد یا سفید کردن بیش از حد دندان ها باشد. شما می توانید با همکاری با دندانپزشک خود و پیروی از دستورالعمل های سازنده برای هر محصول سفید کننده، خطر ابتلا به حساسیت دندان را کاهش دهید.

حساسیت ناگهانی دندان

پوسیدگی دندان:

حتی یک پوسیدگی کوچک می تواند مینای دندان را از بین ببرد، عاج را در معرض دید قرار دهد و باعث ایجاد حساسیت شود. به گفته متخصصان ، پرکننده یا تاج می تواند به شما برای درمان پوسیدگی دندان کمک کنند.

6 درمان خانگی آبسه دندان

مشکلاتی که بر سلامتی لثه‌های شما تأثیر منفی می‌گذارند:

سایش بیش از حد مسواک، کروتاژ، آماده‌سازی تاج، نخ دندان کشیدن بیش از حد و بیماری لثه می‌تواند منجر به حساسیت ناگهانی دندان مرتبط با لثه شود. لثه ها نیز با افزایش سن عقب نشینی می کنند که می تواند حساسیت را بیشتر کند.

شکستن دندان:

اگر هنگام گاز گرفتن دچار حساسیت شدید، ممکن است نشان دهنده ترک خوردگی دندان باشد و نیاز به مراجعه فوری دارد. اگر در این مورد به صورت فوری به دندانپزشک مراجعه نکنید، امکان از دست دادن دندان وجود دارد.

درمان های دندانپزشکی:

ممکن است پس از انجام جراحی دندان دچار حساسیت موقت شوید. به گفته متخصصان، این وضعیت باید در عرض چهار هفته بهبود یابد. در صورت تداوم این مشکل، باید به دندانپزشک اطلاع داده شود.

اختلالات غذایی یا گوارشی:

به گفته متخصصان، استفراغ مکرر همراه با پرخوری عصبی، به دلیل تماس مستقیم اسید معده با دندان باعث سایش سطح دندان می شود.

عفونت سینوسی:

عفونت سینوسی به دلیل فشار و التهاب تورم سینوس می تواند به دندان های شما آسیب برساند. اگر زمانی که سر خود را به سمت پایین خم می کنید، دندان ها و سرتان درد می کند، ممکن است به عفونت سینوسی مبتلا باشید.

بارداری:

بارداری مستقیماً باعث حساسیت ناگهانی دندان نمی شود، اما تغییرات هورمونی می تواند بر لثه های شما تأثیر بگذارد و باعث ناراحتی یا درد شود.

حساسیت ناگهانی دندان و بارداری

هوای سرد:

جریان هوای سرد روی دندان‌ها می‌تواند باعث ایجاد درد شود. دندانپزشک به راحتی می تواند حساسیت  دندان را با دمیدن هوا بر روی دندان های شما آزمایش کند.

کلینیک دندانپزشکی فرشته

استرس:

استرس باعث دندان قروچه و در نهایت حساسیت دندان می شود. از آنجایی که این صدای جیر جیر معمولاً در هنگام خواب رخ می دهد، ممکن است متوجه نشوید که دندان قروچه دارید. دندان قروچه می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند، از آسیب دندان گرفته تا سردرد و اختلال شنوایی.

برای حساسیت ناگهانی دندان، باید با دندانپزشک خود برای رسیدگی به دندان های حساس، پیدا کردن علت حساسیت و ارائه یک برنامه درمانی، همکاری کنید.