ترمیم کامپوزیت دندان

ترمیم کامپوزیت دندان چگونه است؟

ترمیم های کامپوزیت دندان معمولا در یک جلسه انجام می شود و زمان مورد نیاز به میزان دندان های از بین رفته، محل، اندازه ترمیم و مهارت دندانپزشک بستگی دارد. در برخی موارد، ترمیم های کامپوزیت دندان ممکن است به جلسات بیشتری نیاز داشته باشد، به خصوص اگر نیاز به ترمیم های دقیق و پیچیده تر باشد.

آیا امکان ترمیم کامپوزیت دندان شکسته وجود دارد؟

کامپوزیت دندان معمولا بین 5 تا 7 سال دوام می آورد و پس از این مدت کامپوزیت ها دچار تغییراتی می شوند و باید تعمیر شوند. اگر بعد از مدتی متوجه شدید که کامپوزیت دندان شما شکسته یا ترک خورده است، می توانید برای تعمیر آن به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دسترسی دیرهنگام به باکتری ها و مواد مغذی این فرصت را می دهد که بین شکستگی های کامپوزیتی تجمع پیدا کنند. این تجمع در نهایت می تواند باعث پوسیدگی دندان و از بین رفتن ساختار شود. اگر به موقع برای ترمیم کامپوزیت دندان اقدام کنید، می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

اگر به دنبال راهی مقرون به صرفه برای بهبود طرح لبخند خود هستید، ونیرهای کامپوزیت قطعا بهترین انتخاب هستند.

زمان مناسب برای ترمیم کامپوزیت دندان

زمان مناسب برای ترمیم کامپوزیت دندان به مشکل شما بستگی دارد. اگر دندان های کامپوزیت شما رنگ و تیره شده است، نیازی به مراجعه فوری برای ترمیم نیست. اما اگر کامپوزیت دندان شما شکسته و ترک خورده است، باید در اسرع وقت آن را تعمیر کنید.

ترمیم کامپوزیت دندان

مراحل ترمیم کامپوزیت دندان

ترمیم کامپوزیت دندان بدون درد بوده و در زمان کوتاهی انجام می شود. ابتدا دندانپزشک شکستگی و مشکل کامپوزیت دندان را به خوبی بررسی می کند تا ببیند آیا امکان لایه گذاری و ترمیم مجدد کامپوزیت وجود دارد یا خیر. البته بسیاری از دندانپزشکان از پوشش مجدد دندان های کامپوزیت امتناع می ورزند زیرا باعث ضخیم شدن ونیر کامپوزیت می شود و دندان ها کمی غیرعادی به نظر می رسند. به جای گذاشتن مجدد، لایه کامپوزیت قبلی را از روی دندان جدا کرده و یک لایه کامپوزیت جدید را روی دندان قرار می دهند.

توصیه می کنیم با همان دندانپزشکی که برای اولین بار کامپوزیت دندان شما را نصب کرده است، مشورت کنید. در این صورت انتخاب رنگ و سایه کامپوزیت متناسب با دندان آسانتر و سریعتر است. علاوه بر این، کامپوزیت دندان های شما را یکنواخت تر می کند.

مشکلات عدم ترمیم کامپوزیت شکسته شده

باید کامپوزیت آسیب دیده را به موقع تعمیر کنید. در غیر این صورت ممکن است شکستگی کامپوزیت به دندان اصلی سرایت کند. این شکستگی می تواند به ریشه دندان برود. در این صورت دندان شما نیاز به درمان ریشه دارد، حتی اگر پس از درمان ریشه امکان ترمیم کامپوزیت وجود نداشته باشد. شکستگی کامپوزیت می تواند باعث پوسیدگی دندان و علائمی مانند درد شدید، بوی بد دهان و حساسیت دندان شود.

اقدامات لازم قبل از مراجعه به دندانپزشک

اگر نمی توانید به موقع برای ترمیم کامپوزیت دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنید، نکات زیر را برای جلوگیری از مشکلات احتمالی دنبال کنید: روزی دو بار با محلول آب گرم و نمک غرغره کنید. حتما بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. این امر از تجمع غذا و باکتری در داخل شکستگی کامپوزیت دندان جلوگیری می کند. از فعالیت های سنگین خودداری کنید. قسمت شکسته کامپوزیت را از دهان خود خارج کنید، زیرا ممکن است به طور تصادفی آن را قورت دهید. سعی کنید به دندان آسیب دیده فشار وارد نکنید. ترجیحا با دندان های دیگر غذا بخورید.

اگر به دلایلی نتوانستید به موقع به ترمیم کامپوزیت دندان برسید، حتما به نکات ذکر شده توجه کنید. عدم رعایت این نکات می تواند منجر به مشکلات جدی تری شود.

روش‌ های جلوگیری از ترمیم کامپوزیت دندان

برای اینکه نیازی به ترمیم کامپوزیت دندان نداشته باشید، باید از کامپوزیت دندان خود به خوبی مراقبت کنید. با روش های زیر می توانید از ترمیم کامپوزیت دندان جلوگیری کنید:

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

پس از کامپوزیت دندان، حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید.

استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.

بعد از خوردن غذاهای رنگی مانند قهوه، چای، نوشابه، جوانه، سس و غیره دندان های خود را مسواک بزنید.

در صورت امکان دندان های خود را مسواک بزنید و در صورت عدم امکان مسواک زدن، دهان خود را با آب بشویید.

از عادات مضر مانند باز کردن نوشابه ها با دندان، جویدن مداد، ترک خوردن آجیل و آجیل با دندان خودداری کنید.

از خوردن غذاهای سفت و میوه هایی مانند هویج خودداری کنید.

از خوردن غذاهای چسبناک مانند آدامس خودداری کنید.

با رعایت این نکات می توانید ترمیم کامپوزیت دندان های خود را تا حد امکان به تاخیر بیندازید. شما باید هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید. این کار در درمان به موقع مشکلات احتمالی کامپوزیت های دندانی بسیار موثر است.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY slash MM slash DD

اطلاعات نویسنده